Last Part,

Allahu akbar,Allahu akbar,bergema azan menandakan masuknya waktu maghrib sekaligus waktu berbuka pada 1 ramadhan,Ni kira aku pecah rekod juga buka 1st ramadhan dgn depa ni,mcm best,lepas solat makanan pun dhdngkan,makanan dia ok tapi terlebih letak plak,Ada juga budak2 lain yg dok mrungut pasal maakanan,macam2 la,banyak tulang ikan la,x bnyak kuah la,,itu semua x pnting sgt tapi yg makann terlebih 2 pasal keclapan teknikal,bukannya salah muslimat pun,BLeh terima,SEKARANG ni dah masuk Fasa di mana puasa 10 hari terakhir ramadhan,Ingat,ADA MALAM LAILATUL QADAR,Di mana Allah ungkapkan dlm surah al-qadr yamg sapa2 yg buat ibadat malam 2 pahala dia lebih kurang 83 tahun,lebih baik dari seribu bulan,Subahanallah,betapa Pemurahnya Allah,kalau kita zikir mlm 2 bleh dikira kita zikir lebih kurang 83 tahun,mana nak cari dik!kita pun x tentu lagi bleh hidup sampai umur 2,kalau ada orang bleh jamin dia bleh hidup sampai umur 2,tolong bagitau kat aku,Teringat aku kata2 syeikh ni,syaitan dah training nafsu kita selama 11 bulan semata-mata nak bagi nafsu kita hadapi 1 bulan ni,Senang kata,pandai-pandailah sama2 kita cari mlm lailatul qadr,konsep dia senang ja, bangun malam dan buat ibadat,


MIntalah dari Tuhanmu!

Aku rasa dlm program 2 tenang ja,mcm x payah nk pikir banyak maslah yg berlaku,tapi ada gak sket2 teringat kat rumah,sebab lama gak x balik rumah,kebetulan pulak program dekat dgn rumah,apa lagi",alang2 berprogram,biar sampai kat rumah"sempat la juga lepas habis program aku berbuka kat rumah,Lain sungguh suasana rumahku waktu aku balik,ishh,lagi brapa hari lagi aku nak balik rumah skali lagi,untuk RaYa,AKu tau ramai lagi sahabat2 yg ;lama x balik,ok2 pada hari kedua program,ada sahabat yg terpaksa pulang dan ada juga yang baru smpai,apa2 yang drancang cuba dlaksanakan pada hari itu.dlm bnyak2 aktiviti,ada satu yg nak aku coretkan kat sini,d mana para pesrta kena berdakawah pada fasi yg menyamar sbgai brmacam2 glongan masyarakat.ini konsep nya,bila aku fikir2 blik,kadang2 kita ni pun kurang berdakwah pada semua mayarakat ,mungkin malu atau x brani,senang contoh,kalau kita dapat roomate yg agak balok liat sket nak buat suruhan agama mcm solat,apa yg kita kena buat???ni juga termasuk dlm teknik berdakwah,tapi lpas dah buat mcm2 strategi,jgn lupa doa pada Allah supaya dberi kekuatan ntuk lakasana perintah agamaMu Ya AllAh.masa yang dberi [pada adik2 pesrta mungkin cukup kot,tp sblum 2 fasi2 dah dbahagkan kumpulan,ada sesetangh grup fasi yg agak 'pegang' adik2 2 lama sngt kat diaorang,kesian juga kat adik2 2 aku tgk,macam2 ekspresi,tp kesian gak fasi lain yg lambat dapat chance 'nak kena dakwah' dgn adik2,Senang kata kat sini,kita bkena la pandai2 control masa 2,jgn lebih sangat,jgn kurang sangat,tapi Semuanya berjalan dgn Ok ja,Waktu kemuncak program 2 bleh kata waktu post mortem 'mlm 2 juga'.Ni pun masuk book of reecord gak pasal buat lewat pukul brapa pagi [pun aku dah lupa,tp memang best aku tgk muka semua sahabat waktu,macam, 20 sen lah,satu mata angkat,satu lagi turun dan bnyak lagi lah,x kurang juga ada yang marah dlm hati kat aku pasal start lmbt,MAAF tuk semua,mmng itu saja waktu yg adaa,tapi aku kagum dan puji pada semua shabat sebab bg komitmen dgn lontar maslah2 yg dhadapi dan idea masing2.ada yg macam marah,ada yg nmpak macma dok separuh lena waktu post mortem,ada juga yg x datang sebab dah tertidur awal dah,tp aku kagum smangat team muslimat yg lepas habis post mortem 2 standby tuk ciapkan makanan sahur plak,ini la antara smangat yg perlu ada pada kaum ibu,itu pun tarbiah juga,malas la pulak aku nak tulis banyak2 nih,cukup kot, tapi kesimpulan yg bleh dberitahu mmng spanjang program ada saja tarbiah pada fasi atau peserta,sama ada secara sedar atau x,Moga 2 pesrta dpt sket ilmu yg cuba nak dsmapaikan,tapi Awaass,ilmu ni x sama bagi yang "TAHU" DGN YG "FAHAM".tahu belum pasti lagi bleh praktik,faham,InsyaAllah,bleh buat,AKhir kata,jgn lepas terus mmburu malam lailatul qadar,,,,,,

Sekiranya artikel ini ada MANFAAT

Kongsi Catatan Ini

Comments

    Blogger Comment

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

Followers