Rindu ka?

046........Kerap kali aku call ibu aku bukan ayah,kenapa aku x call ayah?Sebab jasa yg ayah buat memang kita jarang nampak,tapi yng sebenarnya banyak.Baru2 ni,aku call rumah,ayah aku angkat,lepas aku sembang kejap(sebelum cakap dgn ibu pulak),aku rasa macam puas betul,rasa sangat gembira,Teringat aku sebelum aku ayah aku hantar aku ke stesen kereta api hari itu,dia peluk aku secara automatik,Alhamdulillah,rasa sebak pun ada sedih pun ada gembira pun ada,Macam2 Ada la.Seperti lazimnya golongan ayah ni jarang tunjuk kasih sayang depan2,tak semua la,ikut ayah2 masing2 la,Tapi kita yang masih ada ayah dan ibu ni mesti rasa bersyukur kerana ada orang x ada ayah,ibu atau kedua2nya,Kita yg Allah bg nikmat ni patut buat apa kat parents kita?teringat firman Allah dalam ayat 23:surah al-Isra'

Dan Tuhanmu telah memerintahkan agar kamu jangan menyembah selain Dia dan hendaklah berbuat baik kepada ibu bapa.Jika salah seorang diantara keduanya atau kedua-duanya sampai berusia lanjut dalam pemeliharanmu,maka sekali-kali janganlah engkau mengatakan kepada kedua-duanya perkataan "ah"dan janganlah engkau membentak keduanya dan ucapkanlah kepada keduanya perkataan yang baik.

Dalam ayat ini,dah ada panduan actions "DO and DO NOT " to our parents.Buat apa2 kebaikan pun dan janglah keluarkan perkataan yang kasar,kalau dah 'ah' pun dah tak boleh,apatah lagi nak buat lebih lagi dari itu,Senang kata,jangan nak bagi perasaan mereka senang terguris la,kalau yg parents dah meninggal,jgn lupa doakn untuk ayah dan ibu,jadilah anak yg soleh,kerana dalam satu hadis ada menyebutkan...

"Apabila mati seorang anak Adam,terputuslah semua amalannya di dunia kecuali 3 perkara,doa anak yg soleh yang mendoakan untuk ibu bapanya,ilmu yang bermanfaat dan sedekah jariah "..(Hadith riwayat Muslim daripada Abu Hurairah)



Kalau kita dah lama tak pulang ke rumah sebab study berjauhan,jgn lupa tanya khabar selalu dan jgn lupa doa kat mereka,Ingat kawan,kita langsung x bleh nak jamin yang parents kita kat rumah tu selamat ka atau sihat ka,Kita langsung tak boleh nak jaga mereka bila kita berada berjauhan di mata mereka, Tapi kena Yakin pada Allah,Mintalah kepada Yang Maha Mendengar agar Keselamatan mereka sentiasa terjamin dan banyak lagi yg rasanya perlu di'adu'kan(ibu bapa bercerai ka dll) pada Allah.








Teringat aku waktu belajar di langkawi dulu,waktu cuti panjang,mesti la balik rumah,jarang balik,sekali balik,layanan yg diberikan pada aku memang 'special'.Contoh,masak lauk special la dan banyak lagilah.Alangkah cantiknya ada chemistry antara kita dgn ibu bapa kata dalm saling mendoakan antara satu sama lain kepada 1 link yang menghubungkan kita iaitu Allah.Cuba kita persoalkan,Pernah x kita ratapi wajah ibu bapa kita dalam2,x kira la waktu tidur ka atau waktu lain?Berapa kali kita hadiahkan al-fatihah kepada ibu bapa kita?





sebelum aku akhiri tulisan ini,minta maaflah kalau tak tersusun sikit,sama2lah kita cuba hayati nak kata sajak tidak,syair pun x,lagu pun x,Arghh,pandai2lah korang bagi nama,yg aku tulis kat bawah ini,(baca setiap perkataan dalam hati dengan penuh perasaan),khas buatmu .................


Ibu,aku tahu walaupun suara engkau dalam perbualan telefon dgn anakmu selalu rasa gembira,Tapi aku tahu ibu,engkau selalu menangis,teringatkan anakmu,menangis dalam doa kepada Allah,air mata selalu membasahi pipimu,Aku tahu ibu,aku dapat rasakan,Alangkah indahnya kalau aku dapat berdoa dapt berdoa kepada Yang Maha Esa mengenaimu ibu dalam keadaan aku menitiskan air mata sambil teringatkan wajahmu ibu,Kadang2 waktu engkau tidur,aku curi2 lihat wajahmu di celah langsir bilik tidur yang terungkir 1000 masalah yang engkau tanggung,aku cuba hayati wajahmu ibu,


KRINGGGGGGGGGGGGGGG,dah lewat dah ni,


p/s:untuk ayah pula,bukan aku x nak tulis,tapi 'vice versa' dari ayat ibu di atas,

Tak lama lagi nak balik rumah,ambillah peluang yg terbaik ini.

Sekiranya artikel ini ada MANFAAT

Kongsi Catatan Ini

Comments

    Blogger Comment

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

Followers