BUKAN KESEORANGAN!!(Edisi Ringkas)

Bukannya penatpun kan?Dengar cerita itu,dengar cerita ini?Ada yang enak didengar,ada yang mengguris hati!Tapi,kau masih lagi diiberi nafas lagi kan.aku bersyukur masih mampu menikmati nikmat kurniaan Ilahi ini….Ada aku tengok orang yang buta,ada sebelah mata saja,ada yang mulut sumbing,ada yang tak mampu nak jalan,itu belum melihat umat islam di luar sana seperti Palestin…tapi mereka masih lagi tabah menghadapi ujian seharian dari PenciptaNya…tapi aku..Alhamdulillah ….

“APakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan hanya dengan mengatakan, “kami telah beriman,” dan mereka tidak diuji?     (AL-‘AnKabut,ayat 2)

Lama kan aku tak balik rumah?OK tak aku kat kolej?Ok tak aku Belajar kat Universiti?Semua ini selalu ditanya oleh Ibu bapaku,kakak aku,dan sahabat2 …..Arghhhh….macam2 cerita….kadang2 ada yang aku katakan kebenarannya,,ada juga yang aku sengaja cuba tuk rahsiakan demi kepentingan……..BIarlah…..AKu BUKAN KESEORANGAN!AKU ADA ALLAH!Tapi kita kena jadi orang Islam yang betul2 la…jangan pula waktu susah ja,baru nak ‘cari’ Tuhan….AKU ada peluang untuk mengadu,merintih,meminta padaNYA..peluang itu banyak sekali….Cuma bagaimana setiap dari kita menggunakan peluang itu,….jika bukan di setiap solat 5 waktu,mungkin cuba bergelut dengan syaitan untuk nak bangun disepertiga malam untuk lebih mencari ketenangan…dan banyak lagi peluangnya….INi  antara perkara Yang Aku Kena Utamakan dulu….JAdi aku BUkan keseorangan..Sekiranya aku dipulau kA,aku Ditindas ka,aku Dibuang ka,AKu masih lagi SOLo ka…Aku masih ada Yang pasti PEncipta Aku….KepadaNYA lah AKu DAtang Dan Kembali…..

KAdang2 aku ni lalai..alpa…dengan kehidupan dunia ini…aku teringat kata2 seorang  ni..kita ni, nak ingat Allah dalam masa 5 minit dalam solat seharian pun susah kan,baru 2 rakaat dah ingat pasal hal dunia….Bukan senang  …payah…YA Allah Berilah kekuatan itu pada hamba2mu yang Lemah…

SUNYI??

ALah kalau kau rasa sunyi ka,ambil la Quran dekat dengan kau tu,sebutlah zikir2 kalimah memuji Tuhanmu…tak kena bayar pun kan!

“(yaitu) orang-orang yang beriman dan hati mereka menjadi tenteram dengan mengingat Allah. Ingatlah, hanya dengan mengingati Allah-lah hati menjadi tenteram “ (Ar Ra’d: 28)

Akhir kata,rajin2kanlah SElawat Kepada NAbi MUHAMMAD SAW........

SETTLE lah sikit nanti!

p/s:idea untuk menulis ini datang dari satu perjumpaan bersama sahabat2 lama seperjuangan

Sekiranya artikel ini ada MANFAAT

Kongsi Catatan Ini

Comments

    Blogger Comment

0 comments:

Post a Comment

Powered by Blogger.

Followers